A Fertő tó keleti partjának mesés világa

A nyári nap sugarai ezúttal a nyugati országrészbe invitálnak minket fürdési és szabadidős lehetőségek felfedezésének vágyával.  Erre a legalkalmasabb helyszín a csodálatos természeti környezetben elhelyezkedő Fető tó, amelynek ugyan hivatalosan csak kis rész tartozik Magyarországhoz, de a határok leomlása óta ez semmiben sem befolyásolja az idelátogató turistákat.

Igazából két részre oszthatjuk eme az Alpok lábainál elterülő, és ezért kicsit szeles és szeszélyes tavat turisztikai szempontból. Az egyik a nyugati rész, ahol főleg barátságos és hangulatos települések veszik körül a minden igényt kielégítő strandokat, kikötőkkel, szállodákkal, vendéglátó egységgel.

A másik, a keleti oldal, ami főleg természetvédelmi terület, nádasokkal, romantikus partszakaszok között megbúvó, általában a településektől kieső strandokkal, kis kikötőkkel, és csak néhány vendéglátó egységgel.

Ezúttal induljunk a magyarok által kevésbé ismert keleti rész felfedezésére.  Sopronból kiindulva útközben Fertőrákos felé érdemes egy kitérőt tenni a „Páneurópai piknik” emlékhelyhez, ahol 1989-ben megnyitották a kapukat a keletnémet menekültek előtt. Ma egy szép park, emléktáblák, és egy emléknek meghagyott, hajdan megközelíthetetlen őrtorony vár minket.

Fertőrákos, mint a Világörökség részét képező Fertő táj egyik jelentős települése már a rómaiak előtti időkben is lakott volt. Mielőtt fürdeni indulnánk, feltétlenül látogassuk meg a Római idők egyik egyedülálló műemlékét, az évszázadokig eltűntnek hitt Mithrász Szentélyt, mely a napisten tisztelőinek temploma volt, és mivel a szigorún védett határsávba tartozott, így felfedezése után is érintetlen maradt. A településre vezető útnál elektromos autóra szállhatunk, mellyel nem csak könnyen megközelíthető, hanem egy alapos és élményekkel teli utazásban és idegenvezetésben lehet részünk.

Kötelező célpont a messze földön híres kőfejtő felkeresése! A hatalmas természetes termekben kiállítást találunk a kőfejtő múltjáról, és megtekinthetjük a különleges „ színházat” is, ahol akár meg is nézhetünk egy darabot, ha szerencsénk van! A terület első részeiről fantasztikus panoráma tárul elénk a Fertő tó náddal fedett tájára!

A település határából bekötőút visz minket a tóhoz tartozó nádason keresztül a parthoz, ahol remek strand vár ránk, illetve hajóra is szállhatunk, és bejárhatjuk a Fertő tavat, érintve a híres „O” pontot, ami a jelképes határt jelenti.

De folytassuk az ismerkedést továbbhaladva, most már az Ausztriához tartozó részen! Első utunk Illmitz környékére vezet. A települést elhagyva érdemes inkább kerékpárra pattanni, mert a festői kisalföldi táj, és a nádasok szikes világa kocsival csupán néhány kilátótorony és megfigyelőhelyig megközelíthető.

De így sem kell aggódnunk, a vadludak félelem nélkül sétálnak a kocsik és a látogatók között, a szarvasok, nyulak ott ugrálnak körülöttünk, és a táj szépségei is élvezhetőek a kilátótornyokból.

Maga az út a kikötőhöz és a strandhoz egy töltésen vezet, két oldalt közvetlenül a Fertő tó nádasa, növény és állatvilága kísér minket, az útra sok időt kell számolni, mert méterenként meg fogunk állni fényképezni, gyönyörködni. Az olcsó és színvonalas strandról hajójárat is indul a szemközti nyugati part településeire.

A következő állomásunk Podersdorf, ahol a település már a parton van, amit egy hangulatos sétányon lehet megközelíteni. Remek strandok, elektromos csónakbérlést és egy igazi hangulatos móló éttermet és napozó stéget találunk a kikötőjénél. A fekvése remek, csodaszép panorámában gyönyörködhetünk, főleg naplementekor….

Visszafelé útban pár kilométerre eltávolodva a parttól és a Természetvédelmi területtől található Frauenkirchen városa, ahol híres Ferences kolostor és Bazilika található. A csodálatos szakrális épület megcsodálása után mindenképpen használjuk ki azt a lehetőséget, hogy a szerzetesek szélesre tárják kapuikat a látogatók előtt, és a tejes alsó rész szabadon látogatható, ahol önkiszolgáló ajándékbolt és egy kis múzeum is található.

Mielőtt visszakanyarodnánk Sopronba, menjünk tovább Andau település felé, mert a településen túl egy szobrokkal és emléktárgyakkal teletűzdelt úton a magyarság egy szomorú emlékhelyéhez jutunk. Itt volt az utolsó híd 1956-ban, amin honfitársaink tízezrei menekültek át Ausztriába, majd felrobbantott romjain keresztül a jéghideg vízben tették ugyanezt. A hidat mementóként újraépítették, ma is a határt jelenti, de csak gyalog vagy kerékpárral lehet átmenni rajta. Viszont számtalan kilátótorony és magasles követi utunkat, ahonnan belátható az egész táj és rengeteg állat, ami ezen a területen él.

Innen már visszafelé vezet utunk Sopronba, amit szintén akár kocsival, akár kerékpáron megtehetünk. Viszont ajánlott, hogy a kerékpárokat magunkkal vigyük és azokon a részeken pattanjunk nyeregbe mindig, ahol a táj és látványosságok megkívánják, ehhez vannak teljes mértékben felkészülve infrastrukturálisan is az osztrákok, nyugodtan tervezhetünk ilyen kombinált utazást!

És hát visszatérve Sopronba azért érdemes a hűség városát is bejárni. Ehhez, és az út fáradalmainak a kipihenéséhez nehezen lehetne alkalmasabb helyet találni, mint a Hotel Sopront, mely tökéletes elhelyezkedésével, kiváló szolgáltatásaival, korrekt áraival a legjobb választásnak ígérkezik.  Információ:  www.hotelsopron.h

És természetesen akinek ideje van, az újabb felfedező utakra is indulhat, hiszen ez csupán egy kis morzsa volt a lehetőségek tárházából! További információk az Illmitz-ben található látogató központban, illetve a  www.ferto-hansag.hu oldalon találhatók, de a szállodákban és a helyszíneken is rengeteg anyagot találunk.