Fedezzük fel a Gyulai Várat

Előző Gyulai cikkükben már említést tettünk a Viharsarki település messze földön híres gótikus téglaváráról, mely a város jelképe. Most nézzünk körül alaposabban falai között, hiszen annyi turisztikai attrakcióval és olyan látvánnyal várja a vendégeket, amit legalább részben be kell mutatni.

A vár említését először a XV. század elejéről ismerjük, amikortól folyamatos építésen, fejlesztésen esett át, míg nem a XVI. század második felére Eger és Szigetvár mellett a legerősebb végvár lett. Mindez annak ellenére, hogy a drága és a környéken egyáltalán nem fellelhető kövek helyett a Körösök agyagából égetett téglából épült.

Török uralom alatt a vár nem szenvedett különösebb károkat, különböző fennhatóság alatt túlélt mindent, míg nem az 50-es-60-as években feltáráson és felújításon esett át. Jelenleg teljesen épp állapotban látogatható, rengeteg interaktív elemmel, kiállítással találkozunk, mindenképen remek programpont a felkeresése Gyulai tartózkodásunk alatt.

És akkor nézzük is meg, mi is vár minket a falai között, falain… Már maga a külső megjelenése is impozáns, és a téglából való építése miatt egyedi, különleges. „Igazi” várkapun léphetünk be, és egyből a várudvaron találjuk magunkat, ahol nyáron a várszínház helyezkedik el.

Viszont induljunk fel egyből a csigalépcsőn a toronyba, hiszen az egyik leglényegesebb látnivaló maga a fenséges kőrpanoráma, ami a toronyból, és körbe a várfalakról elénk tárul.

Jól látható, hogy a régi időkben kihasználták a folyók, vizek adta lehetőséget a vár védelme érdekében, tisztán kivetető a várárok a mai napig, míg az egyik oldalon egy hangulatos csónakázó tó terül el a régi meder helyén. Egyértelműen megéri a sok lépcsőfok, és a körséta is a várfalon, járjuk végig!

Ha az óváros felé nézünk, a manapság rendezvények helyszínéül szolgáló, régi külső várfal által határolt területen kívül, egy romantikus parkban találjuk a Gyula másik kulturális büszkeségét, az Almásy Kastély és Látogatóközpont, míg a tó túloldalán a város híres fürdője terül el.

No de vessük bele magunkat a vár életének megismerésébe! Kezdjük a vár ostromát bemutató interaktív terepasztallal, majd haladjunk végig a korabeli tárgyakkal berendezett szobákon. Figyelem, olyan különlegességet is találunk, amit nem sok várban, méghozzá a korabeli „külső pottyantós” illemhelyet, és közben panorámát is nézhetünk…

Szeretnénk magunkat beleélni a korabeli védők életébe? Interaktív fegyveren keresztül végezhetünk őrjáratot a lőréseken, remek szórakozás.

Mindenképpen keressük fel a vár túloldalán levő „tanácstermet”, annak idején itt dőltek el a fontos kérdések.

És ha még mindig nem éltük volna bele magunkat eléggé a korabeli váréletbe, akkor az alsó részen különböző mesterségeket próbálhatunk ki, sőt rendszeresen sólyomreptetésben is lehet részünk, ami egy páratlan élmény.

Örök emlék a vár udvarán, ebben a „díszletben” egy színdarabot megnézni, de erre sajnos már jövő nyárig várni kell, de jegyezzük fel, és emlékezzünk rá, amikor programot tervezünk!

És ha már programok! Érdemes a vár weboldalát nyomon követni, ugyanis rendszeres egyedi, különleges programokkal, rendezvényekkel várják a városba látogató turistákat, melyek tovább emelik a város és a vár értékét!

Ha végig jártunk mindent, vásároltunk helyi termelők áruiból és souvenirt, majd a lovas szobor mellet elhagyjuk a várat, szánjunk időt vagy a tavat körülsétálva, vagy vizi bicikliről a tóról is megcsodálni ezt az impozáns, és teljes épp egyedi várat, kevés helyen láthatunk ilyent, és főleg ilyen környezetben!

Reméljük rövid figyelemfelkeltésünk felébresztette mindenki érdeklődését, aki gondolkozik, hova utazzon, vagy ha már itt van, milyen programokat szervezzen, és felkeresik személyesen is, hogy felfedezzék azt a sok-sok apróságot még, amivel várja a vendégeket a Gyulai vár!