Gyönyörű kirándulások Lillafüreden

Akár a fenséges Palota Szálló vendégei vagyunk, akár csak kirándulni érkezünk fel ebben a kristály tiszta klímájú, gyönyörű környezetbe, egészen biztos, hogy akár napokig tudunk bolyongni a Bükk hegység mesebeli domborulatai között.

Ahogy megérkezünk Lillafüredre, a völgyet uraló Palota Szálló impozáns épülete mellett az első, ami elragadja a tekintetünket, az a felségesen csillogó Hámori tó víztükre.

Maga a tó egy mesterségesen duzzasztott vízfelület, melyet a XIX század elején alakítottak a ki a „Új kohó” vízellátása érdekében. Ma már a szerepe természeti környezetében és turisztikai lehetőségeiben rejlik.

Remek szórakozás egy csónakázás a tavon, akár a szikrázó napsütésben, akár egy hangulatos naplementében, aki egy kicsit is kedveli, ne szalassza el, az árak nagyon korrektek, a csónakok jó minőségűek, a személyzet kedves.

Aki tart a különben 9 méteres mélységet is elérő tavon való evezgetéstől, (fürdeni nem szabad benne, de horgászni engedéllyel igen), annak egy nagyon szépen kiépített gyalogos ösvény áll rendelkezésére, akár egy esti sétára is a laktató vacsora után.

És menjünk végig a sétányon, ahol ha szerencsénk van az erdei kisvasút épp a fejünk felett zakatol el, mert a végén egy nagyon szép sás világ fogad minket, útközben meg számtalan kacsa és sok-sok szemmel látható pisztráng kísér.

Szintén könnyű sétával elérhető a Palota Szálló „függőkertjének” épített sziklás részen, a Szinva patak, szálloda építése miatti elterelésekor kialakított híres vízesés.

A Lillafüredi vízesés, a maga 20 méteres magasságával a legnagyobb függőleges esésű vízesés Magyarországon, és az év minden szakában talán a legszebb is. (Télen nagy hidegben meg is tud fagyni elképesztő szépségű „üvegoszlopokat”, szobrokat formálva.)

Ha már az ezernyi fotót elkészítettük, térjünk be a vízesés mellett található Anna mészkő-tufa barlangba, ahol vezetés keretében csodálhatjuk meg a természet által kialakított üregrendszert, mely még a szálloda alatt is folytatódik, és hajdan gyógyászati célokra is használták.

Szánjunk időt a szálloda építésekor kialakított hajdani függőkertek gyönyörűen helyreállított részeinek bejárásra is, mely remek pihenőhely is egyben.

A függőkertek alatt egyből Felső-Hámor festői utcácskái húzódnak a Szinva és a Garadna patak összefolyását követő völgyben. Érdemes a parton és a szélesebb úton tenni egy sétát, elhaladunk a Kohászati Múzeum épülete, és a felújítás alatt álló templom mellett.

Eljutunk a falucska aljára, ahol a szikla mászok meredek falai zárják az utunkat. Ha szerencsénk van, éppen látunk merész embereket, persze ezt magunktól meg se próbáljuk.

Visszafelé feltétlenül a hangulatos patak partja mentén térjünk vissza.

Ha kitekintünk szállodánk ablakán, vagy a tópartról a felénk magasodó hegyre, egyből szemünk elé tűnik Lillafüred egyik kiemelkedő látványossága, a pár éve újra építetten átadott Zsófia kilátó sziluettje. Nem egy megerőltető és hosszú séta felmászni hozzá a szépen kialakított erdei ösvényen, vágjunk neki!

A jól kitáblázott út végén elénk tárul a kilátó, és ha felmegyünk a tetejére, fantasztikus kilátás kárpótol minket a fáradozásainkért. Nem csak a Hámori tó, és a partján levő Palota Szálló az egész völggyel, hanem a fenséges Bükk hegység vonulatainak több része is elénk tárul.

Ha még bírjuk szuflával, ne jöjjünk csak félig le a hegyről, és vegyük balra az irányt, majd a nyergen sétáljuk át a nem túl messzire elhelyezkedő világhíres ősember maradványok lelőhelyéhez, a Szeleta barlanghoz!

Maga a barlang elég eldugott, fákkal, bokrokkal körülvett, de jól megközelíthető helyen van, panorámát egy szépen kiépített kilátó biztosítja számunkra kicsivel a barlang felett.

De induljunk el a másik irányba is! A Palota Szálló és a kisvonat túloldalán egy nagy parkosított „turista központ” fogad minket, ezen túlhaladva elérünk a Szent István barlang bejáratáig, majd a Lillafüred egyik, sziklából vájt kapujáig.

Innen utunkon érinteni fogjuk a Herman Ottó emlékmúzeumot, melyet érdemes felkeresni.

Főleg családosoknak kihagyhatatlan célpont a nem sokkal ezután található élménypark mind külső, mint belső elemei, az út két oldalán. Garantált szórakozás, ne hagyjuk ki, ha van elég időnk, és szeretjük!

Aki nem kedveli az efféle sportokat, azok még gyalogoljanak egy kicsit, és elérjük a nem régen átadott új libegőt, mely 100 darab kényelmes székkel, a környező hegyek panorámája mellet repít fel minket a hegyre.

A felső állomástól több túraútvonal is indul, ki-ki energiája, ideje és kedve szerint válogathat közülük, de akár a libegővel is visszatérhetünk.

Kihagyhatatlan kirándulási célpont még a Hámori tó után található Kohó épülete, mely mellett múzeumot is találunk. A tökéletes állapotban megmaradt hajdani ipari épület miatt duzzasztották fel a tavat, ma remek fotótéma és turisztikai látványosság.

Nem messze tőle találjuk a Pisztráng telepet, (melyet egy másik cikkünkben mutatunk be részletesen), amit mindenképpen érdemes megnézni, hiszen eredeti környezetükben nevelik a halacskákat, és nem mellesleg frissen meg is kóstolhatjuk őket.

És mi van még? Nos ez csak egy kis figyelemfelkeltő töredéke volt a lehetőségeknek, melyek ezek a csodálatos üdülő és kiránduló helyen várnak ránk! Javasoljuk, foglaljanak szobát az általunk többször bemutatott és értékelt Palota Szállóban, és barangolják be ezt a szép vidéket, vagy csak élvezzék a kristálytiszta lebegőt, s a csodálatos erdei természetet! A szállodában még számos programlehetőségre is lehet jelentkezni a környéken, és információt is kapunk a lehetőségekről!