Alpok aljai kirándulások Kőszegről

Senki ne gondolja, hogy a téli időszakban nem érdemes, vagy nem lehet kirándulni indulni az Alpok aljának meseszép nyúlványain! Kíváncsiak voltunk, mi is vár a természet kedvelőire ilyenkor, ha Kőszegen és környékén pihen. Egy hétvégét rászántunk arra, hogy feltérképezzük a lehetőségeket, nem bántuk meg!

Első utunk a pár kilométerre fekvő Ausztria ebben az időszakban is meseszép szerpentinjeire vezetett. A határ után az első állomás Léka, Lockenhaus vára. A téli „kopaszságban” is szépséges helyen, a tó feletti dombon uralkodó, egyedi megjelenéssel rendelkező impozáns vár sajnos ilyenkor nem látogatható, de részben körbesétálható, és amúgy is megér néhány fotót.

Innen indul a hegyeken átvezető szerpentin út, amely bár elvileg nem egy főút, de ahogy azt a sógoroktól megszoktuk, bárhol elfogadnánk itthon… Nyugodtan nézelődhetünk, nem kell a tél fogai által kiharapott lukakat kerülgetni, még repedések sincsenek, élvezzük hát az elénk záruló látványt.

Mindenképpen álljunk meg a Margit kilátónál, egyből az út szélén magasodik, különösen akkor, ha valaki nem szeretne majd a parkolóból besétálni az Írottkőhöz. Időjárás függő, felengednek e rá, ha megtehetjük, másszuk meg, az elénk táruló kép mindenképpen megéri a lépcsőfokokat!

A következő állomásunk nem is lehet más, mint maga a legmagasabb ponton elhelyezkedő Írottkő kilátó, melyet egy kb félórás, nem megerőltető sétával tudunk elérni a kulturált, természetesen wc-vel  is felszerelt, ingyenes parkolótól.

A hangulatos erdei út egyben tanösvény is, útközben megismerhetjük az Írottkő Natúrpark növény és állatvilágát, természeti környezetét. Az út mellet kiépített kerékpár pálya is található, ezt kerüljük, most is használják, különben fantasztikus élmény lejönni rajta, aki ezt szereti.

Felérve a 882 magas csúcsra elénk tárul a pont a két ország határán fekvő kilátó, ami természetesen gyönyörűen karbantartva, ingyenesen várja turistákat. Ha bent állunk, egyszerre két országban vagyunk, melyet egy kő is jelez, és egy kis múzeum is található a két oldalán.

Néhány lépcsőfokot megmászva a szeles tetőre érünk, viszont az elénk táruló panoráma mindenért kárpótol. Tiszta időben a látóhatáron előbukkan a Balaton, másik oldalon a Fertő tó, de így télen a leglátványosabbak a havas Alpok hegyvonulatai.

Természetesen a csúcs és a kilátó a magyar oldalról, Kőszegről is elérhető, azonban az erdőgazdasági útlezárások miatt jóval nagyobb sétát kell megtennünk ezért a látványért.

De ne szegjék kedvünket az útzárak, Bozsók felé lépjünk vissza kis hazánkba, nem csak a határépület miatt fogjuk észrevenni a különbséget. Magyar oldalról is vágjunk neki a hegynek, kanyargós, kicsit keskeny, de nagyon gyönyörű és látványos út vezet fel a Velem felett található Szent Vid kápolnához, merjünk elindulni az úton, még ha zsákutcának is tűnik.

A festői környezetben, szinte az egész környékről jól látható helyen fekvő, romantikus kis kápolnát egy pár száz méteres erdei sétával érjük el, semmiképpen nem hagyjuk ki, a panoráma is fenséges előle.

Mivel az utak le vannak zárva ezért vissza kell térnünk, ezt viszont használjuk ki arra, hogy a csodálatos fekvésű, barátságos hegyi településen, Velemben teszünk egy sétát! Mielőtt a kőszegi rejtekhelyére vitték a Szent koronát, itt volt elrejtve, a környéke ma turista központ látványosságokkal.

Már csak egy célállomásunk maradt mielőtt Kőszegre érünk, ez a híres Cáki pincesor, amit ugyan nem egyszerű megtalálni, de ne adjuk fel, megéri! Manapság skanzenként működő, teljesen épp pincesor egy igazi időutazás, ilyenkor ugyan a gesztenyefás környezete nem emel a látványon, de maguk az épületek ezernyi kép készítésére sarkalnak.

És visszaérve Kőszegre nem is vár a turistára más, mint egy jó vacsora és szállás, ehhez vagy az ország legrégebbi szállodáját az Arany Strucc hotelt, vagy a szintén ódon főtéren elhelyezkedő Portré panziót vagy apartmanjaik műemlék épületeit ajánljuk. Gyönyörű nap van mögöttünk, méltó helyen búcsúztatjuk, főleg ha kortyolunk egy jó bort a főtér melletti Tóth pincészet helyi boraiból.

További információ:  www.koszeg.hu    www.portre.com   www.aranystrucchotel.hu    www.tothpinceszet.hu