Téli barangolás az Írottkő Natúrparkban

Korábbi cikkünkben a festői Kőszeg városka terültét jártuk be, és akkor remek szálláshelyeket is ajánlottunk, ha több napra érkezünk. Ha ezt a lehetőséget választottuk, nézzünk körül a közvetlen környéken is, amely így télen is könnyen és gyorsan megközelíthető, és csodás élményeket garantál!

Jó ha tudjuk, az Alpok aljának ezt a területét, ami részben Magyarországon, részben Ausztriában helyezkedik el, a különleges bioszférája, természeti kínálata, és gyógyító, remek klímája miatt Természetvédelmi terültté nyilvánították, „Írottkő Natúrpark” néven, itt teszünk most néhány sétát, látogatást kocsival, gyalog vagy akár kerékpárral ha az időjárás engedi.

Kőszegről indulva az első kihagyhatatlan település Cák település, mely már magában is magával ragadó, de úti célunk egy meseszerű ódon pincesor a hegy oldalában. Akár kocsival is az épületek elé érkezhetünk, télen is szabadon látogatható, csak ilyenkor a pincécskék belsejébe nem tudunk bemenni.

Kevesen tudják, hogy ezeket a borospincéket és présházakat nemcsak bor készítésére használták, hanem, gesztenye- és gyümölcstárolásra is. Jelenleg kilenc eredeti állapotban megmaradt pinceház áll műemléki védettség alatt. A pincék többsége a 19. század elején készült tölgy- és gesztenyefa gerendákból, melyeket agyaggal tapasztottak be. A házikókban nagyméretű faragott, festett prések, gyümölcstartó polcok találhatók.

Innen percek alatt jutunk át Velem gyönyörű erdei falucskájába, ahol az egyetlen úton eljutunk az emlékhelyig, ahol a Magyar Koronát átmenetileg őrizték, mielőtt átvitték a Kőszeg barlangba.  Sajnos a terület nincs túl jó állapotban, de feltétlenül nézzük meg a sajnos szintén nem működő vízimalmot.

Innen gyalog (kicsit erőltetett séta…), vagy télen is gyönyörű szerpentines erdei úton juthatunk el a Velemhez tartozó Szent Víd Kápolnához, mely egy XIII. századi erőd helyén áll. A templomba csak bekukucskálni tudunk, de fenséges panoráma tárul elénk a bejáratából, érdemes az utat és az időt rászánni.

Innen vezet egy darabig az út az Írottkő kilátóig, melynek érdekessége, hogy közepén húzódik a határ, fele Magyarország, fele Ausztria. A tetőre lépve gyönyörű kilátás tárul elénk. Innen jól látható a „Vasfüggöny” egykori nyomvonala is, melyet az azóta kinőtt és a környezetétől elütő nyírfaerdő jelez. Tiszta idő esetén ellátni a Fertő-tóig, a Balatonig és az osztrák Schneeberg-Rax csúcsokig is. Sajnos mind a két oldalról csak gyalog vagy kerékpárral közelíthető meg, gyalog a táv kb. fél óra, igaz nem megerőltető.

Kőszeg felé visszafelé haladva eltúrázhatunk az „Óház-kilátóhoz”, mely egy XIII. századbeli „Felsővár” romjaira épült. Gyönyörű a kilátás a városra, tiszta idő esetén ellátni a pozsonyi hegyekig, Ság és Somló tanúhegyekig, a Fertő-tóig, vagy akár a hósapkával borított Schneebergig is. Kihagyhatatlan…

Szintén érdekes lehet még a téli időszakban is, az úgynevezett „Hétforrás”. A forrás Kőszegi-hegység mélyén, varázslatos környezetben, hatalmas fák ölelésében, az osztrák határtól nem messze található és az egykori Óvár vízellátását biztosította. Hét kifolyónyílást alakítottak ki a hét honfoglaló vezér tiszteletére, valamint neveiket viselő táblákat helyeztek el a kifolyónyílások felett: Álmos, Előd, Ond, Kond, Tas, Huba és Töhötöm. Helyi legenda szerint, ha valaki mind a hét forrásból iszik, szerelmes lesz.

De nézzünk szét az Osztrák oldalon is! Már említettük, hogy az Írottkő kilátó a „másik oldalról” is megközelíthető, ezt egy gyönyörű erdei úton tudjuk megtenni, ahonnan egy parkolóból gyalog érhetjük el. Kőszeg felé tartva, az út szélén még egy kilátót találunk, feltételemül álljunk meg!

Mielőtt határt lépnénk, álljunk meg a gyönyörű és teljesen ép Lékai várnál, mely festői környezetben egy tónál található. Bár múzeum, étterem és szálloda is található benne, sajnos most zárva tart, így csak kívülről tudjuk megcsodálni. Viszont a városban az esetleges vásárlási igényünket meg tudjuk oldani.

Ha szeretnénk egy jót fürdeni is, akkor maradjunk ezen az oldalon még.  A Kőszegtől mindössze 18 km-re fekvő Lutzmannsburg (Locsmánd) Közép-Európa egyik legnagyobb élményfürdőjének ad otthont. Fedett csúszdái Európa leghosszabbjai közé tartoznak, illetve Ausztria leghosszabb fedett csúszdája is itt található. A Sonnenterhme egy igazi vízi paradicsom a kisgyerekes családok számára, de minden korosztály megtalálhatja a pihenés és feltöltődés legkellemesebb módját. Több fedett csúszda, medencék, hullámfürdő, jakuzzik, szaunák teszik élmény telivé az ott töltött időt az év bármely szakában, igaz a magyar pénztárcához kicsit vaskos áron.

Most csak egy rövid képet tudtunk nyújtani a számtalan lehetőségről, de ne felejtsük el, hogy azért tél van, hiába remek az időjárás, így a kirándulási lehetőségek is korlátozottak, viszont az egészségünk és a tartalmas pihenésünk érdekében, ki kell használni minden szabadtéri lehetőséget!

Az Írottkő Natúrpark felfedezéséhez szállásként egyértelműen az egész környék legjobb ár/érték arányú, remek konyhával, és saját wellness részleggel is rendelkező szállodáját, a Kőszeg Fő terén található Írottkő Hotelt ajánljuk (www.irottko.hu ) .

Ne hagyjuk, ki ha jót szeretnénk enni, vagy egy hangulatos teraszon kávézni, teázni, esetleg egy romantikus szobára vágyunk a szintén a festői Fő téren található Portré Panziót és éttermet. (www.portre.hu)

Ha remek botokkal szeretnénk kóstolni és haza is vinni a Kőszegi borvidékről, akkor a a Fő térről nyiló utcában levő Tóth pincészetet ajánljuk. (www.tothpinceszet.hu )

Mindenről részletesebb tájékoztató a www.koszeginfo.com oldalon található. Mindenkinek kellemes időtöltést az ország egyik talán egyik legszebb természetvédelmi területén, és mesés településein!