A Wenckheim kerékpárút csodás építményeket sorakoztat fel, és lenyűgöző természeti környezetben halad álomba illő aszfaltúton – nem csoda, hogy ez a szakasz nyerte idén az Év Kerékpárútja szavazást.
Idén negyedik alkalommal hirdették meg az Év Kerékpárútja pályázatot, amelyet 2380 szavazattal nyert meg a Wenckheim kerékpárút.
A 11 döntősre összesen több mint 12 ezer szavazat érkezett a kerékpározás szerelmeseitől. A pályázatot A Közlekedési Kultúra Napja rendezvénysorozat alkalmából a a KTE Közlekedésbiztonsági Tagozata, az Aktív Magyarország, az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a Magyar Kerékpárosklub írta ki közösen.
Az Alföld egyik legromantikusabb szegletét mutatja be a tavaly elkészült Wenckheim kerékpárút, amelyet kastélyok, kastélyromok, tavak, parkok öveznek. A 32 km hosszú, Békéscsabáról induló túra első látnivalója a Gerlán található kastélyrom, melyet a pósteleki követ. Mindkét helyen szép kastélykert fogadja a látogatót, ami sokat hozzátesz a hely romantikájához. Az útvonal a mesés nevű Élővíz-csatorna mentén folytatódik. Visszaérve Békéscsabára déli irányba vezet a kerékpárút, ahol a természeté a főszerep. A halásztó csücskébe épített madárles sokat megmutat a tó életéből. A kirándulás koronájaként a teljes pompájában ragyogó Szabadkígyósi Wenckheim-kastély várja a kerékpárost, ahol szintén érdemes egy sétát tenni a kertben.
Az idei Év Kerékpárútja pályázatra 46 jelölés érkezett a beküldési időszak két hetében az ország minden részéről. Ezekből állította össze a szakmai zsűri azt a 11 döntőst, amelyekre a nagyközönség szavazhatott április 17-30. között.
Az Év Kerékpárútja díjat olyan útvonal kaphatja meg, amely izgalmas célpont a turisták számára, az út minősége remek, és biztonságosan lehet rajta közlekedni. A kampány célja, hogy a kerékpárosok új úti célokat kapjanak, és minél többen üljenek biciklire, éljenek egészséges életet, és fedezzék fel Magyarország tájait. Emellett a kampány felhívja a nagyközönség figyelmét, hogy az utak építése, fejlesztése és fenntartása is folyamatos munkát igényel. A Közlekedési Kultúra Napja és a kampány legfontosabb üzenete, hogy a kerékpárutak akkor nyújtanak felejthetetlen élményeket, ha azokon biztonságosan közlekedünk, a KRESZ szabályait betartva, és a közlekedés minden résztvevőjére figyelemmel vagyunk.
A szavazás az Aktív Magyarország Facebook-oldalán zajlott április 30. éjfélig. 2020-ban a Tatabánya és Tata közötti útszakasz lett a nyertes, 2021-ben a Poroszló és Tiszafüred közötti kerékpáros hidakon vezető vonal volt a közönség kedvence, tavaly pedig a Deseda-tavat megkerülő kerékpárút kapta a legtöbb szavazatot.
A végleges eredmény így alakult a 11 versenyző között:
- Wenckheim kerékpárút (2380 szavazat)
- Veszprém–Márkó (1558 szavazat)
- Göd–Szob (1278 szavazat)
- Barcs–Drávatamási (1226 szavazat)
- Mezőkövesd–Bükkzsérc (1188 szavazat)
- Bicske–Tarján (1068 szavazat)
- Biatorbágy–Gyúró (909 szavazat)
- Veszprém–Alsóörs (832 szavazat)
- Budapest–Szentendre (759 szavazat)
- Tapolca–Szigliget (729 szavazat)
- Pilismarót–Dömörkapu (660 szavazat)
A Modern városok program keretéből kapott, csaknem 3,8 milliárd forint támogatásból elkészült a Wenckheim-kerékpárút Békéscsabán.
A Wenckheim-kerékpárút a békési megyeszékhely belvárosát érintve kerékpár- és turistaúttal köti össze a szabadkígyósi, a gerlai, a pósteleki és – az M44-es elsőrendű főút szervizútján keresztül – a gyulai Harruckern-Wenckheim-Almássy-kastélyokat
Békés megyében 31 kastély van, ezek közül 17-et a Wenckheimek építtettek.
A projekt 20 kilométeren érintette a kerékpárutat, amelyből nagyjából tíz kilométer újonnan épült, tíz kilométeren pedig a már meglévő kerékpárút újult meg. Az út egyes szakaszokon (például a bányatavaktól a szabadkígyósi kastélyig) nem klasszikus kerékpárút, hanem mezőgazdasági járművek által is használható szakasz.
A Wenckheim-kerékpárút teljes hálózata hosszabb 20 kilométernél, de például a Szabadkígyós és Újkígyós között épült 1,5 kilométeres szakasz nem a Modern városok programban, hazai forrásból, hanem mintegy 125 millió forint uniós támogatásból újult meg.
Az útvonal bejárása során az építészeti hagyaték mellett a Munkácsy-negyed, valamint a békéscsabai bányatavak gazdag madárvilága is megtekinthető, utóbbi helyen egy madárles is épült. A pósteleki kastélyrom elé egy kronoszkópot telepítettek, amely megmutatja, hogyan nézett ki az épület homlokzata a fénykorában, a 20. század elején.
A teljes útvonalon egyedi tervezésű fedett pihenőhelyeket, valamint pumpa- és szervizpontokat alakítottak ki, Pósteleken úgynevezett dirt biciklis akadálypálya is épült. A projekt részeként kerékpárokat is vásárolnak, amelyeket majd kölcsönözni lehet.