Zágrábban az évszázad eseményének titulálják a július 26-i átadást, amelyet követően úgy lehet átjutni a szárazföldről a Pelješac-félszigetre, hogy már nem szükséges átautózni Bosznia-Hercegovina rövid tengerparti szakaszán és megállni két határállomáson.
Az előzetes program szerint a hídon hivatalosan áthaladó első gépkocsi egy horvát Rimac Nevera elektromos autó lesz. Azonban ez sem csak úgy egyszerűen átgördül, hanem tűzijáték kíséretében találkozik majd középen a másik oldalról induló, háromszoros Európa-bajnok autóversenyző, Niko Pulić vezette járművel. Ezt követően 40 motoros rendőr gurul majd át a hídon.
Az eseményre mindenkit meghívtak, akinek köze volt a létesítmény megvalósulásában, a politikusoktól kezdve a kivitelezőkig, Li Ko-csiang, a Kínai Népköztársaság miniszterelnöke pedig videóüzenetben szól majd a jelenlévőkhöz
Az egész napos ünnepséget zenei, kulturális, művészeti programok színesítik. Eredetileg úgy tervezték, hogy a gyalogosok a nap során teljes hosszában birtokba vehetik a 2,4 kilométer hosszú hidat, ám a pirotechnikai előkészületek miatt csak nagyjából a felén lehet majd tartózkodni.
Kedden délelőtt Brijesta felől körülbelül 250 futó szaladt fel a hídra egy öt kilométeres verseny keretében, de a Total Croatia News híre szerint félúton, az említett biztonsági okok miatt visszafordultak. Emellett nem csak a futók vették birtokba a hidat, hanem gyalogosok is sétálnak rajta.A beruházás a kezdeti 250 millió euróról végül 550 millió euróra emelkedett, ebből 330 milliót az Európai Bizottság fizetett.A híd kivitelezése mellett az összeg tartalmaz még egy körülbelül 20 kilométer hosszú bekötőutat is, ám a mai átadásig ebből csak 10 km készült el, a további szakasz várhatóan év végéig készül el, írja a Croatia Week.
A híd története immáron negyed évszázados. Megépítését először nyilvánosan Dubrovnik-Neretva megye prefektusa, Ivan Šprlje, a Szociáldemokrata Párt Horvátország képviseletében javasolta még 1996-ban, de a tervezés csak 2005-ben indult meg. A kivitelezési közbeszerzés nyertese a Viadukt/Hidroelektra horvát konzorcium lett.
A lassú építkezés és egyéb finanszírozási problémák miatt 2012-ben felbontották velük a szerződést, az új kiírást pedig a China Road and Bridge Corporation, a CCCC Highway Consultants, a CCCC Second Highway Engineering és a CCCC Second Harbour Engineering közös ajánlata nyerte meg, ők pedig a vállalt határidőre teljesítették a feladatot.
Bosznia-Hercegovina hosszas tárgyalások eredményeként már 2017 januárjában jóváhagyta az építési projektet. Bár a hidat a horvát vizek felett vezetik, Bosznia-Hercegovina aggodalmát fejezte ki a szerkezet dimenziói miatt. A túl kicsi híd befolyásolhatja az egyetlen bosznia-hercegovinai hozzáférést a Földközi-tengerhez a Neum kikötőjéből. Zágráb engedett a kéréseknek és a híd tervezett magasságát 35 méterről 55 méterre emelték, valamint a tartópillérek egymás közti távolságát 200 méter szélességűre növelték, hogy bármilyen hajó akadálytalanul közlekedhessen alatta – ez a lépés jelentősen megdrágította a projektet.Jó hír a térségbe induló magyaroknak, hogy a hrturizam.hr információi szerint idén még nem kell hídpénzt fizetniük az autósoknak, de várhatóan a 2023-as nyári szezon előtt már bevezetik.