Chemnitz 2025-ben Európa kulturális fővárosa lesz. Ezáltal a szászországi ipari város a negyedik németországi desztináció Nyugat-Berlin (1988), Weimar (1999) és a Ruhr-metropolis (2010) után, amely büszkén viseli az „Európa kulturális fővárosa” címet. A Német Turisztikai Hivatal (DZT) 2024-ben a Chemnitzer Tourismus und Marketing GmbH-val (CTM) egy együttműködési szerződésre alapozva marketingeli a nemzetközi küldőpiacokon a kulturális főváros aktivitásait, amelyek láthatóvá teszik az egykori ipari régió átalakulását kulturális tájjá.
Petra Hedorfer, a DZT igazgatótanácsi elnöke így nyilatkozott: „Az európaiak 173 millió kulturális utazásai közül 2023-ban 18,7 millió Németországban vezetett. Ezzel megerősítettük kiemelt pozíciónkat az európai utazók első számú kulturális és városi úti céljaként. Az IPK International legújabb elemzései szerint az európaiak Németországba irányuló városi utazásainak száma 2024. első nyolc hónapjában további tíz százalékkal nőtt. Ebben a kontextusban a „Chemnitz – Európa kulturális fővárosa 2025” esemény még több alkalmat kínál, hogy az utazók felfedezzék ezt a régiót Németország művészeti és kulturális tájainak térképén.”
Andrea Pier, a Chemnitz 2025 gGmbH ügyvezetője szerint: „Chemnitz és a kulturális főváros régiója ‚C the unseen‘ mottóval mutatja be sokrétű programját, amely több mint ezer rendezvényt ölel fel. A programsorozat arra ösztönözi a látogatókat, hogy felfedezzék az embereket, a helyszíneket és az aktivitásokat, amelyek ezidáig nem álltak a turisztikai figyelem központjában. Ennek érdekében összefogja a több mint 800 éves bányászhagyományokat, a nemzetközileg elismert kulturális intézményeket mint a színházak és múzeumok azokkal a projektekkel, amelyeket kulturális fővárosi év érdekében jöttek létre. Chemnitz és az egész régió lakosai nagyon örülnek annak, hogy Európa kulturális fővárosaként üdvözölhetik a belföldi és a nemzetközi vendégeket.”
Chemnitz városával közösen 38 város és község a Közép-Szász, a Zwickauer Land és az Érchegység-régióból alkotják a kulturális fővárosi régiót és közösen viselik az „Európa kulturális fővárosa” megtisztelő címet. A fővárosi évben a szervezők mintegy kétmillió nemzetközi vendéget várnak széles programkínálattal a művészetek terén, kisebb-nagyobb fesztiválokkal, illetve kiállításokkal. A kulturális fővárosi év megnyitójára 2025. január 18-án kerül sor. A teljes program megtalálható a chemnitz2025.de oldalon.
A DZT tevékenysége az „Európa kulturális fővárosa 2025” nemzetközi marketingjében
A kulturális fővárosi év beharangozójának okán a DZT a Kulturhauptstadt Europas Chemnitz 2025 gGmbH-val, a Tourismusmarketing Gesellschaft Sachsen-nel, a Chemnitz Tourismus Marketinggel (CTM), illetve a Tourismusverband Chemnitz Zwickau Region e.V.-val közösen egy Welcome Tour networking-rendezvényt szervezett a turisztikai partnerek, valamint a média számára három küldőpiacon. A DZT 2024. október 31-én a ‚Kraftwerkben‘ Zürichben, november 7-én az osztrák Palais-ben és november 14-én a prágai ‚Spoika-ban‘ mutatta be partnereivel a kulturális fővárosi év frissen kiadott programját.
A Welcome Tour része a DZT és a CTM együttműködési szerződésének a kulturális fővárosi év reklámozásának céljából. A közös tevékenységek a SEA-, illetve közösségi média- és hírlevél-marketinget is tartalmazzák a DZT csatornáin az utazási szakma, a média és a végfelhasználók számára. A kulturális fővárosi év központi információs pontja egy microsite a DZT weboldalán: itt bemutatkoznak azok az útvonalak és események, amelyek összekötik Chemnitzet és a régió 38 résztvevőjét, és autentikus kulturális élményeket kínálnak hagyományokkal és történelemmel. A kulturális főváros online megjelenésének rendezvénynaptára szintén összeköttetésben áll a DZT microsite-jával.
A DZT már 2024. elejétől beintegrálta a témát a nemzetközi marketingjébe és Chemnitzet kulturális fővárosként reklámozza a nemzetközi utazási szakma key accountjainál. Emellett a DZT a 2024-es Germany Travel Martot, amely a németországi incoming legfontosabb értékesítési rendezvénye, a kulturális fővárosi évre tekintettel Chemnitzben rendezte meg: ezáltal 225 szakmai képviselőnek, illetve több mint 100 újságírónak nyílt alkalma, hogy közvetlenül fedezzék fel a régiót és sokrétű kínálatát. A GTM keretén belül megtartott nemzetközi sajtókonferencián a tartalmi hangsúly szintén a kulturális fővárosi év koncepcióján és programján volt. A nemzetközi médiamunkát kiemelt sajtóutazások egészítették ki.
A DZT és a TCM az együttműködési szerződésben Ausztriát, Svájcot, Csehországot, Lengyelországot, Hollandiát és Dániát jelölte meg központi piacként. Ezen felül a többi DZT-képviselet szintén számos marketing és értékesítési tevékenységgel támogatja a „Chemnitz – Európa kulturális fővárosa 2025” tematikát.
A DZT-ről
A Német Turisztikai Hivatal (DZT) Németország nemzeti „turisztikai testülete”. A Hivatal az úticél Németországot képviseli a Német Gazdasági és Klímavédelmi Minisztérium megbízásából, amely a Hivatalt a német szövetségi parlament (Bundestag) határozata alapján támogatja. A DZT szoros együttműködésben turisztikai partnereivel, szövetségekkel és gazdasági vállalatokkal stratégiákat és marketingkampányokat dolgoz ki annak érdekében, hogy a német célállomásokról pozitív imázst alakítson ki külföldön, és előmozdítsa a németországi turizmust.
A DZT központi stratégiai tevékenységi területei a következők:
– célcsoportra irányuló piackutatás és a piacspecifikus ügyfélkereslet elemzése (Sinus-közegek) a tényekre alapuló cselekvési terv alapjaként
– kapcsolatmenedzsment és a szakmai tudás átadása a középosztály által meghatározott utazási gazdaság támogatására
– a márkatudatosság növelése és az úticél Németország márkaprofiljának erősítése fókusszal a fenntarthatóságra és a klímavédelemre
Központi tematika a digitalizáció és a fenntarthatóság
A DZT támogatja a jövőorientált és fenntartható turizmust a német kormány célkitűzéseivel összhangban. A folyamat központi témái a digitalizáció és a fenntarthatóság.
Annak érdekében, hogy a beutazó turizmus fenntarthatóbb, ugyanakkor versenyképesebb lehessen, a szervezet egy három oszlopra épülő stratégiát követ, amely összeköti a külső tudástranszfert, az ehhez társuló kommunikációs szemléletet és egy belső fenntarthatósági kezdeményezést. A DZT úgy látja el tartalommal a felelősségteljes turizmust mint jövőbeni tematikát, hogy az Úticél Németországot a nemzetközi versenyben fenntartható és inkluzív ajánlatokkal pozícionálja.
A DZT úttörő szerepet tölt be az immerzív technológiák (virtuális, kiterjesztett és kevert valóság) megvalósításánál, a párbeszédes interfészek (pl. hangvezérléses asszisztensek) használatánál és a mesterséges intelligencia (MI) felhasználása terén, például a chatbot robotokkal. Annak érdekében, hogy biztosítsa a turisztikai kínálatok elérhetőségét a MI-re épülő értékesítési platformokon, a DZT koordinálja a német turisztikai szakma közös open data projektjét egy „knowledge graph” kifejlesztése érdekében.
A DZT világszerte 25 országban tart fenn képviseleti irodát, ezeket központjából, Frankfurt am Mainból irányítja.